I naturen med de stora och tunga Canon 50D och 7D och inte den lätta Canon SX60. Hjälp Ukrainas folk! Krönika 872 20250105

Nu förstår jag ännu en gång varför den tunga fotoutrustningen mest ligger kvar hemma.
Men visst tar det tunga artilleriet mycket fina bilden med ett stort antal bilder per sekund på rörliga objekt såsom flygande fåglar till skillnad från den klart långsammare kameran Canon SX60 som numera finns i en ny variant som heter Canon SX70.

Fnösketicka i närbild är verkligen vacker och som ett konstverk där man tydligt ser de olika tillväxtzonerna på hattens ovansida, substratet är en gammal björk.

Efter solens nedgång i vår del av världen på det norra halvklotet, är det verkligen mörkt och här är det en gatlampa som är ljuset i det kompakta mörkretmörkret. Tänk när dessa lyktor inte fanns, och det är inte så länge sedan, då hade man egna gårdslyktor. När elekticiteten inte fanns då var det verkligen mörkt efter solen nedgång.
Fram till senare halvan av 1800-talet, för bara cirka 175 år sedan slarvigt räknat, präglades de svenska hemmen av ett kompakt mörker under vintertid, med inslag av svaga ljuskällor. Med fotogenlampan och den elektriska glödlampan skulle allt dock förändras. Både min farmor och farfar, år 1885 respektive år 1884, och morfar, år 1896, är födda under denna period, det vill säga, ”den senare halvan av 1800-talet” medan min mormor var född år 1903, vilket var ”den tidigare delen av 1900-talet”.
Förr i tiden kunde ingen belysning skingra mörkret i de svenska hemmen, bara lysa upp lite grand. Ljuskällorna var små punkter i ett omgivande mörker. De som hade råd tände ett talgljus, en oljelampa eller ett vaxljus, men den vanligaste belysningen var elden som brann i den öppna spisen. Så var det fram till 1860-talet, då min morfars föräldrar föddes, år 1867 respektive år 1868, då fotogenlampan kom till Sverige och övertog rollen som den centrala ljuskällan i hemmet.
Bara några årtionden senare kom den stora revolutionen, den elektriska glödlampan. Man kan fråga sig hur var det att leva innan dess då vi inte hade lärt oss att på konstgjord väg omvandla natt till dag.
Vi människor är inga nattdjur utan beroende av dagsljus eller belysning för att vara aktiva och verksamma, men de flesta som levde i vårt mörka land förr nöjde sig ändå med att ha bara en enda ljuskälla tänd. Orsaken var naturligtvis brandfaran samt sparsamhet med veden och talgen.
Ingen var å andra sidan van vid något annat och man anpassade helt enkelt sin dygnsrytm efter dagsljuset. Sommarhalvårets dagsljus till långt in på kvällen betydde ofta långa arbetsdagar, vintern däremot kunde bli en tid av relativ lugn och vila.
Bara den som hade råd att slösa med belysningen kunde unna sig att sova mitt på dagen och sitta uppe sent vid tända ljus under kvällen och natten. Bra belysning var kort sagt en fråga om klass, man behövde ha pengar och god tillgång på talg och bivax.
Under mycket lång tid i historien förändrades belysningen långsamt eller knappast alls, men från 1860-talet förändrades sedan allt. Först med fotogenlampor som snabbt ersatte nästan all annan belysning i de svenska hemmen och redan på 1870-talet fanns dessa i alla sorters hem, från skånska herrgårdar och statarbostäder till älvdalarnas byar och samhällen längst i norr.
Men den stora skillnaden kom med det elektriska ljuset, den enda förändring i belysningshistorien som egentligen är värd att prata om, i alla fall om man ser historien i ett långt perspektiv. Uppfinningen av det elektriska ljuset, och särskilt glödlampan från 1910-talet, blev den hittills viktigaste händelsen i människans historia, i alla fall när det gäller balansen mellan ljus och mörker i våra liv. Det var på 1870-talet som elektrisk belysning började användas i Sverige, första gången som arbetsbelysning på ett par sågverk i Hälsingland och Dalarna, Marma och Näs, år 1876.
Men det var glödlampan med volframtråd som från 1910-talet gjorde elektrisk belysning till standard i svenska hem. I samma takt som det drogs elektriska ledningar från kraftstationer och elverk till gårdar på landet, till städer och byar, blev fotogenlampan historia.
I det moderna samhället uppstod efterhand en uppsjö av olika elektriska ljuskällor, golvlampor, taklampor, skrivbordslampor, julljusstakar, lysrör i kökslampan, och mycket mer.
I dagens moderna samhälle har elektriciteten helt tagit över våra liv och livsmönster och det verkar inte finnas något slut på detta moderna äventyr.

Återigen steglitser men också en idag ovanlig grönfink som sitter i den stora häggen, här satt de både länge och väl samt lät inte mig störa vilket ledde till denna bild.

Grönfink, ”Chloris chloris”, är numera rödlistad som ”Starkt hotad” eller ”EN” och häckar i skogsbryn, enbackar, buskmarker, parker och trädgårdar. Den förekommer i större delen av landet och har inte varit rödlistad tidigare, men den mycket kraftiga minskningen de senaste 10 åren, orsakad av en sjukdom, innebär att den nu uppfyller kriterierna för ”EN”.

Orsaken bakom minskningen hos grönfinkar tros vara sjukdomen gulknopp, orsakad av parasiten ”Trichomonas gallinae” som etablerade sig i Sverige år 2008.
Sjukdomen gulknopp är en päronformad encellig flagellat med fyra långa spröt och i naturen förekommer det både virulenta och ickevirulenta stammar. Infektionen påverkar övre delen av matsmältningssystemet och ger skador på slemhinnor och i munhålan, vilket leder till svårigheter att äta och dricka och fågeln dör därför oftast av svält.

Blåmes, ”Cyanistes caeruleus”, är cirka 12 centimeter lång samt är blå högst upp på huvudet och på vingarna. Bröstet och magen är gul, med ett svart streck under magen medan ansiktet är vitt med ett svart band som löper tvärs över ögat. Arten är lätt att känna igen men ibland kan man förväxla den med en talgoxe, men talgoxen är större och har ett brett svart band mitt på bröstet och magen, som en svart slips samt är inte blå.
Blåmesen finns i nästan hela Sverige utom längst i norr och den häckar i lövskogar, blandskogar och i trädgårdar samt stannar oftast i Sverige över vintern. Då håller den ofta till i områden med vass, där den äter insektslarver och puppor. Den besöker naturligtvis gärna fågelbord också.
Blåmesen bygger bo i ett trädhål eller en fågelholk som den klär med mossa, gräs, hår och fjädrar på insidan. Honan lägger mellan 10–12 ägg som är cirka 1,5 centimeter långa och vita med rödbruna fläckar. Den äter främst insekter och insektslarver men särskilt på vintern äter den också frön, bär och fett.

Skillingaryds finaste och bästa fågelmatning finns återigen i närheten av Movalla IP och varje gång jag går förbi stannar jag till en stund och räknar både arter och antal.

De vackert frostiga träden på Skillingaryds skjutfält uppe på Hässlhultshöjden skapar en mycket vacker kontrast gentemot de mer vanligt färgade träden utan frostpartiklar på sina grenar nere på marken vid gränsen mot ljungheden.

Blemlav, ”Phlyctis argena”, finner man vanligtvis i lövskog, barrskog och lövblandskog samt i lövängar, alléer och parker. Arten växer på bark av asp som på bilden, ek, bok, rönn, al, hassel med flera lövträd men sällan på ved och sten.

Stjärtmes, ”Aegithalos caudatus”, hette tidigare altita, och är en art i fågelfamiljen stjärtmesar. Arten är mellan 12–14 centimeter lång med kort näbb och lång stjärt. Fjäderdräkten är brokig i svart och vitt och den underart som förekommer i norra Europa inklusive Sverige har helvitt huvud, medan andra europeiska underarter har svart streck över ögat.
Stjärtmesen häckar i lövskog och blandskog i nästan hela Eurasien och finns i hela Sverige utom längst i norr. De bygger vackert och avancerade klotformiga bon och lägger mellan 6–15 ägg.
Arten livnär sig av insekter och håller utanför häckningstid samman i småflockar. Under vintern övernattar de tillsammans, tätt tryckta intill varandra.

Skata, ”Pica pica”, är en svart och vit fågel med lång svart stjärt där det svarta skimrar i grönt och blått. Ofta hör man skatans skrattande, kraxande läte när den flyger runt.
Skatan finns i hela Sverige utom i fjällen och den lever gärna i närheten av människor och stannar i Sverige över vintern. Den bygger ett stort bo uppe i ett träd av kvistar och grenar så att det blir botten, tak och väggar med ett ingångshål. I botten finns även lera som förstärkning. Insidan kläs med hår och fjädrar.
En hona och en hane lever tillsammans hela livet och honan lägger mellan 5–8 ägg som är cirka 3 centimeter långa och vita med mörka fläckar. Båda föräldrarna hjälps sedan åt med att ruva äggen och mata ungarna.
Skatan är en allätare och äter bland annat andra fåglars ägg och ungar men också mask och bär. Dess fiender är rovfåglar och en skata kan bli cirka 15 år gammal.
Arten har ett rykte om sig att vara ”tjuvaktig” eftersom det har hänt att den tagit med sig glänsande föremål som silverskedar till sitt bo, men skatan letar inte särskilt efter blanka saker. Liksom andra kråkfåglar är skatan en intelligent fågel.

Klibbticka, ”Fomitopsis pinicola”, är en flerårig art med vanligtvis en lackliknande krusta, vilket är synonymt med svampens ovansida och kan ersättas med skal eller skorpa som dessutom ofta spricker upp.
Krustan hos klibbtickan är en rödaktig till gulorange zon mot kanten medan svampens porer på undersidan är vita till gula.

Koltrasten, ”Turdus merula”, på bilden en hane, blev år 1962 i en omröstning i Dagens Nyheter utsedd till Sveriges nationalfågel av läsarna. Vid en ny omröstning år 2015, initierad av Sveriges ornitologiska förening, utsågs koltrasten åter till Sveriges nationalfågel.

Här ser man det långa staketet mot ljungheden som går parallellt med General Sparres väg, i folkmun bara Sparrevägen, på Skillingaryds skjutfält. Detta staket är ett tydligt exempel på det gamla uttrycket, "lite snett är inte lett".

Förvaltarbostaden på Östra lägret från år 1905 var bostad för förvaltaren av skjutfältet och som ligger i södra delen på Östra Lägret och i dag har hemvärnet sin gård där.
Sista boende i huset var Valdemar, Ingbritt, Agneta och Linus Persson som bodde här år 1965.
Agneta var för övrigt en klasskamrat till mig under mellanstadietiden och högstadietiden åren 1968 till examen i årskurs 9 i juni år 1974.

Än så är det långt till vår innan några fåglar behagar flytta in i holken på aspen i Östra lägret på Skillingaryds skjutfält.
"Sov, du lilla vide ung
Än så är det vinter
Än så sova björk och ljung, ros och hyacinter
Än så är det långt till vår, innan rönn i blomma står
Sov, du lilla vide, än så är det vinter".
Texten ovan är från början en dikt av den finlandssvenske författaren Zacharias Topelius och som publicerades första gången i barntidningen "Trollsländan" år 1869.
Alice Tegnérs tonsättning av sången publicerades år 1895 i det tredje häftet av "Sjung med oss, Mamma!" med titeln "Videvisan".
Tegnér har justerat texten något för att den ska passa hennes melodi, samt moderniserat stavningen.

Bästa hälsningar och på återseende!
Hjälp Ukrainas folk!
Krig är en plats där unga människor som inte känner varandra
och inte hatar varandra dödar varandra
genom beslut av gamla människor som känner varandra
och hatar varandra men inte dödar varandra.
//Dan